Mutlu �ocuklar yeti�tirmek istiyorsan�z bu hatalara d��meyin!
Bebe�ini kuca��na alan her anne ve baba, mutlu bir �ocuk yeti�tirmenin hayalini kurar. Ancak bazen iyi niyetle de olsa yap�lan k���k baz� hatalar, �ocuklar�n geli�imlerine b�y�k darbeler vurur: Ebeveynlerin m�kemmel anne-baba olmak tak�nt�s� sebebiyle �ocuk mutsuzlu�a s�r�klenebilir, tutars�z tepkiler ve her iste�ini yerine getirme tutumu �ocu�a 's�n�r' sorunu ya�atabilir, 'a��r� koruyuculuk' y�z�nden bir t�rl� kendini bulamayabilir ve 'ba�ar�' bask�s�yla �fke n�betlerine girebilir!
Anne ve babalar�n iyi niyetle ya da yanl�� y�nlendirmelerle sergiledikleri baz� tutumlar�n asl�nda �ocuk yeti�tirirken zorluk ya�anmas�na neden olabilece�ini vurgulayan T�rkiye �� Bankas� i�tiraki Bay�nd�r S���t�z� Hastanesi �ocuk Geli�imi Uzman� Birg�l Bayo�lu, �ocuk yeti�tirirken yap�lan hatalar� ve ��z�m yollar�n� anlatt�:
M�KEMMEL�YET��L�K �OCU�A ZARAR: "�ok iyi anne - baba olmak" kayg�s� hisseden ebeveynler �ocukla sorun ya�ayabilirler. �ocukla birlikte ya�arken g�venlik, sevgi ve ileti�im d���nda hi� bir konuda m�kemmel tutum sergilemek beklenmemeli. Kendi becerilerinden m�kemmellik bekleyen ebeveyn, �ocu�a da bu beklentisini yans�t�r. M�kemmeliyet�i yakla��m, anne ve babay� y�pratt��� gibi �ocu�un duygusal geli�imine de zarar verir.
TUTARSIZ TEPK�LER 'SINIR' SORUNU YARATIYOR: Anne - baban�n olaylar kar��s�nda birbirlerinden farkl� ya da kendi i�lerinde tutars�z tepkileri �ocu�un s�n�r sorunu ya�amas�na neden olabilir. �ocu�un istek ve tepkilerine g�sterilen anne baba tutumundaki farkl�l�k aile �yeleri aras�ndaki ileti�imi de olumsuz etkiyor.
KORUYUCU TUTUM BA�ARI DUYGUSUNU ENGELL�YOR: G�venlik ad�na �ocu�a "a��r� koruyucu" yakla�an ebeveynler, �ocuklar�n�n �ncelikle kendine g�ven olmak �zere geli�im becerilerinin kazan�lmas�n� geciktirebilirler. �ocuklar, bebeklikten itibaren pek �ok ya�ant�y� kendi ba�lar�na deneyimlemediklerinde ba�ar� duygusunu tadam�yorlar.
HER �STE��N� YER� GET�RMEK �Y� A�LE OLMAK DEMEK DE��L: �ocu�un her iste�ini her zaman yerine getiren ebeveynler s�n�rlar�n� ��renemeyen �ocuklar yeti�tirir. �ocuklar�n davran��lar�n�, kendileri ve �evrelerine g�re d�zenlemeyi ��renmeleri gerekiyor. Sab�rl� olmak, sayg� duymak ve empati kurmak �nce aile i�inde ��renilir.
3 YA�INDAN �NCE CEP TELEFONU GE� GEL���M DEMEK: �ocu�u oyalaman�n en kolay ve rahat yolunun tablet ve cep telefonu oldu�unu ke�feden ebeveynler, ger�ekte dil geli�imi ba�ta olmak �zere �ocuklar�n�n geli�imlerini olumsuz etkiler. Teknolojik ara�lar 3 ya��ndan �nce �ocuklara yo�un olarak sunuldu�unda ��renme ve dikkat sorunlar�na neden olabiliyor.
BA�ARI BASKISI �FKE PATLAMASI GET�R�YOR: �ocu�un duygular�n� g�z ard� ederek, y�ksek beklentiyle ba�ar�ya odakl� bask�c� - otoriter tutumlar, �ocu�un duygusal geli�imini olumsuz etkiler ve �at��malar� art�r�r. Beklenti ve hedefler, �ocu�un geli�imi ve duygusal durumu ile birlikte ele al�nmal�. Duygular�n yok say�lmas� �fke duygusunun artmas�na yol a�ar.
MERAK DUYGUSUNU 'HAYIR' D�YEREK T�RP�LEMEY�N: �ocu�un davran��lar� ve isteklerine kar�� g�sterilen ilk tepkinin "hay�r" olmas�, �ocukla ebeveyn aras�ndaki �at��may� art�r�r. �lk 2 ya� i�inde �ocuklar, do�al geli�imleri nedeniyle deneme yan�lmalara ihtiya� duyarlar. �ocu�u korumak, anne ve baban�n ana g�revi. Ancak g�venlik d���ndaki istenmeyen davran��lar, sa�l�kl� ileti�imle de�i�tirilmelidir.
OYUNU S�Z DE��L �OCU�UNUZ Y�NLEND�RS�N: �ocu�uyla oyun oynarken, kendi karar ve d���nceleriyle oyunu y�nlendiren ebeveynler, �ocukla ileti�imde zorluk ya�ayabiliyor. Oyun; �ocu�un duygu ve d�� d�nyas�d�r, �stelik �ocu�u tan�man�n en iyi yoludur. Oyunda �ocu�u s�rekli engellemek, onaylamamak, iste�i ve ilgisi d���nda se�enekler sunmak �ocu�u �fkelendirir, h�r��nla�t�r�r.
ANNEYLE �LET���M� FARKLI BABAYLA FARKLI OLUR: �ocu�un babas�yla olan ileti�im ve ili�kisine m�dahale eden anneler, hem �ocukla baban�n ili�kisini etkiler hem de kendi beklentileri nedeniyle mutsuz olurlar. Ebeveynlerin birbirlerinden �ocuk ad�na beklentileri, aile i�inde huzursuzlu�a neden olabilece�i gibi; �ocu�un anne ya da babas�yla aras�ndaki ili�kinin geli�imini de geciktirir. Ebeveynler g�venlik d���ndaki konulara farkl� bak�� a��s�yla yakla�abilirler.
SORUSUNU �Y� ANLAMADAN YANIT VERMEY�N: �ocuktan gelen tepki, soru ve konular� kendi �ng�r�s�yle yan�tlayan ya da tepki veren ebeveynler, �ocu�un ger�ek duygu ve d���ncelerini fark edemiyorlar. �ocu�un sorular�n� ya da anlatt�klar�n� soru sormadan bir sonuca ba�lamak hatal� sonu�lara yol a�ar.
MUTLU �OCUKLAR ���N MUTLU EV ORTAMI
Sa�l�kl� �ocuk yeti�tirmenin en �nemli ko�ulu, �ocu�un geli�imi hakk�nda bilgi sahibi olmaktan ge�iyor. Anne ve baba kendi �ocu�unun geli�imini okuyarak, izleyerek, gerekirse uzmanlara dan��arak ��renmeli ve takip etmeli. �ocuklar�n huzurlu, kendine g�venli, sosyal ili�kilerinde ba�ar�l� ve mutlu bireyler olmas� i�in huzurlu ve geli�imi destekleyen bir ev ortam� gerekiyor. �ocu�u teknolojiden ve televizyondan ilk �� y�l uzak tutmak, ona sosyal bir �evre sa�lamak, onunla duygu odakl� ileti�im kurmak ve �ocu�a kar�� duyarl� olmak; sa�l�kl� �ocuk yeti�tirmenin etkili yollar� olarak g�r�n�yor.
ANNE VE BABALARIN �OCUK YET��T�R�RKEN D��T�KLER� HATALAR!
� �okiyi hatta m�kemmel anne ve baba olmaya �al��mak.� Bebeklikd�neminde onlar� korumak ya da disiplin kurmak ad�na, g�n i�indeki ��renme deneyimlerini " hay�r" ile s�k s�k engellemek.� Anneya da baba olarak birbirinden farkl� tutumlar sergilemek, benzer olaylardafarkl� tepkiler vererek tutars�z davranmak.� G�venlikad�na "a��r� koruyucu" bir tav�r sergilemek, �ocu�un eli, aya��, g�z� ve d���ncesi olmak.� �ocu�unisteklerini zaman, yer, ki�i ve uygunluk s�zgecinden ge�irmeden, an�nda yerine getirmek ya da �nce 'hay�r' deyip �ocu�un tepkisinden b�karak pes etmek.� Gerek�ene olursa olsun �ocukla ilgilenmek yerine ona tablet, TV, cep telefonu gibikolay sonu� al�nan teknoloji ara�lar�n� sunmak.� �ocu�unba�ar�l� olmas�na y�nelik y�ksek beklentileri yerine getirmesi i�in onunla bask�c�- otoriter bir tutumla ileti�im kurmak.� Oyuni�in �ocu�a zaman ay�rmak ama oyun i�inde �ocu�u iste�i d���nda y�nlendirmek, engellemek ve ele�tirmek.� Babave annenin ortak d���nmesini ve ilgilenmesini beklemek.� �ocu�unsoru ve anlat�mlar�n�, ayr�nt�lar� ��renmeden ebeveyn �ng�r�s�yle yan�tlamak yada �ocu�u y�nlendirmek.
Anne ve babalar�n iyi niyetle ya da yanl�� y�nlendirmelerle sergiledikleri baz� tutumlar�n asl�nda �ocuk yeti�tirirken zorluk ya�anmas�na neden olabilece�ini vurgulayan T�rkiye �� Bankas� i�tiraki Bay�nd�r S���t�z� Hastanesi �ocuk Geli�imi Uzman� Birg�l Bayo�lu, �ocuk yeti�tirirken yap�lan hatalar� ve ��z�m yollar�n� anlatt�:
M�KEMMEL�YET��L�K �OCU�A ZARAR: "�ok iyi anne - baba olmak" kayg�s� hisseden ebeveynler �ocukla sorun ya�ayabilirler. �ocukla birlikte ya�arken g�venlik, sevgi ve ileti�im d���nda hi� bir konuda m�kemmel tutum sergilemek beklenmemeli. Kendi becerilerinden m�kemmellik bekleyen ebeveyn, �ocu�a da bu beklentisini yans�t�r. M�kemmeliyet�i yakla��m, anne ve babay� y�pratt��� gibi �ocu�un duygusal geli�imine de zarar verir.
TUTARSIZ TEPK�LER 'SINIR' SORUNU YARATIYOR: Anne - baban�n olaylar kar��s�nda birbirlerinden farkl� ya da kendi i�lerinde tutars�z tepkileri �ocu�un s�n�r sorunu ya�amas�na neden olabilir. �ocu�un istek ve tepkilerine g�sterilen anne baba tutumundaki farkl�l�k aile �yeleri aras�ndaki ileti�imi de olumsuz etkiyor.
KORUYUCU TUTUM BA�ARI DUYGUSUNU ENGELL�YOR: G�venlik ad�na �ocu�a "a��r� koruyucu" yakla�an ebeveynler, �ocuklar�n�n �ncelikle kendine g�ven olmak �zere geli�im becerilerinin kazan�lmas�n� geciktirebilirler. �ocuklar, bebeklikten itibaren pek �ok ya�ant�y� kendi ba�lar�na deneyimlemediklerinde ba�ar� duygusunu tadam�yorlar.
HER �STE��N� YER� GET�RMEK �Y� A�LE OLMAK DEMEK DE��L: �ocu�un her iste�ini her zaman yerine getiren ebeveynler s�n�rlar�n� ��renemeyen �ocuklar yeti�tirir. �ocuklar�n davran��lar�n�, kendileri ve �evrelerine g�re d�zenlemeyi ��renmeleri gerekiyor. Sab�rl� olmak, sayg� duymak ve empati kurmak �nce aile i�inde ��renilir.
3 YA�INDAN �NCE CEP TELEFONU GE� GEL���M DEMEK: �ocu�u oyalaman�n en kolay ve rahat yolunun tablet ve cep telefonu oldu�unu ke�feden ebeveynler, ger�ekte dil geli�imi ba�ta olmak �zere �ocuklar�n�n geli�imlerini olumsuz etkiler. Teknolojik ara�lar 3 ya��ndan �nce �ocuklara yo�un olarak sunuldu�unda ��renme ve dikkat sorunlar�na neden olabiliyor.
BA�ARI BASKISI �FKE PATLAMASI GET�R�YOR: �ocu�un duygular�n� g�z ard� ederek, y�ksek beklentiyle ba�ar�ya odakl� bask�c� - otoriter tutumlar, �ocu�un duygusal geli�imini olumsuz etkiler ve �at��malar� art�r�r. Beklenti ve hedefler, �ocu�un geli�imi ve duygusal durumu ile birlikte ele al�nmal�. Duygular�n yok say�lmas� �fke duygusunun artmas�na yol a�ar.
MERAK DUYGUSUNU 'HAYIR' D�YEREK T�RP�LEMEY�N: �ocu�un davran��lar� ve isteklerine kar�� g�sterilen ilk tepkinin "hay�r" olmas�, �ocukla ebeveyn aras�ndaki �at��may� art�r�r. �lk 2 ya� i�inde �ocuklar, do�al geli�imleri nedeniyle deneme yan�lmalara ihtiya� duyarlar. �ocu�u korumak, anne ve baban�n ana g�revi. Ancak g�venlik d���ndaki istenmeyen davran��lar, sa�l�kl� ileti�imle de�i�tirilmelidir.
OYUNU S�Z DE��L �OCU�UNUZ Y�NLEND�RS�N: �ocu�uyla oyun oynarken, kendi karar ve d���nceleriyle oyunu y�nlendiren ebeveynler, �ocukla ileti�imde zorluk ya�ayabiliyor. Oyun; �ocu�un duygu ve d�� d�nyas�d�r, �stelik �ocu�u tan�man�n en iyi yoludur. Oyunda �ocu�u s�rekli engellemek, onaylamamak, iste�i ve ilgisi d���nda se�enekler sunmak �ocu�u �fkelendirir, h�r��nla�t�r�r.
ANNEYLE �LET���M� FARKLI BABAYLA FARKLI OLUR: �ocu�un babas�yla olan ileti�im ve ili�kisine m�dahale eden anneler, hem �ocukla baban�n ili�kisini etkiler hem de kendi beklentileri nedeniyle mutsuz olurlar. Ebeveynlerin birbirlerinden �ocuk ad�na beklentileri, aile i�inde huzursuzlu�a neden olabilece�i gibi; �ocu�un anne ya da babas�yla aras�ndaki ili�kinin geli�imini de geciktirir. Ebeveynler g�venlik d���ndaki konulara farkl� bak�� a��s�yla yakla�abilirler.
SORUSUNU �Y� ANLAMADAN YANIT VERMEY�N: �ocuktan gelen tepki, soru ve konular� kendi �ng�r�s�yle yan�tlayan ya da tepki veren ebeveynler, �ocu�un ger�ek duygu ve d���ncelerini fark edemiyorlar. �ocu�un sorular�n� ya da anlatt�klar�n� soru sormadan bir sonuca ba�lamak hatal� sonu�lara yol a�ar.
MUTLU �OCUKLAR ���N MUTLU EV ORTAMI
Sa�l�kl� �ocuk yeti�tirmenin en �nemli ko�ulu, �ocu�un geli�imi hakk�nda bilgi sahibi olmaktan ge�iyor. Anne ve baba kendi �ocu�unun geli�imini okuyarak, izleyerek, gerekirse uzmanlara dan��arak ��renmeli ve takip etmeli. �ocuklar�n huzurlu, kendine g�venli, sosyal ili�kilerinde ba�ar�l� ve mutlu bireyler olmas� i�in huzurlu ve geli�imi destekleyen bir ev ortam� gerekiyor. �ocu�u teknolojiden ve televizyondan ilk �� y�l uzak tutmak, ona sosyal bir �evre sa�lamak, onunla duygu odakl� ileti�im kurmak ve �ocu�a kar�� duyarl� olmak; sa�l�kl� �ocuk yeti�tirmenin etkili yollar� olarak g�r�n�yor.
ANNE VE BABALARIN �OCUK YET��T�R�RKEN D��T�KLER� HATALAR!
� �okiyi hatta m�kemmel anne ve baba olmaya �al��mak.� Bebeklikd�neminde onlar� korumak ya da disiplin kurmak ad�na, g�n i�indeki ��renme deneyimlerini " hay�r" ile s�k s�k engellemek.� Anneya da baba olarak birbirinden farkl� tutumlar sergilemek, benzer olaylardafarkl� tepkiler vererek tutars�z davranmak.� G�venlikad�na "a��r� koruyucu" bir tav�r sergilemek, �ocu�un eli, aya��, g�z� ve d���ncesi olmak.� �ocu�unisteklerini zaman, yer, ki�i ve uygunluk s�zgecinden ge�irmeden, an�nda yerine getirmek ya da �nce 'hay�r' deyip �ocu�un tepkisinden b�karak pes etmek.� Gerek�ene olursa olsun �ocukla ilgilenmek yerine ona tablet, TV, cep telefonu gibikolay sonu� al�nan teknoloji ara�lar�n� sunmak.� �ocu�unba�ar�l� olmas�na y�nelik y�ksek beklentileri yerine getirmesi i�in onunla bask�c�- otoriter bir tutumla ileti�im kurmak.� Oyuni�in �ocu�a zaman ay�rmak ama oyun i�inde �ocu�u iste�i d���nda y�nlendirmek, engellemek ve ele�tirmek.� Babave annenin ortak d���nmesini ve ilgilenmesini beklemek.� �ocu�unsoru ve anlat�mlar�n�, ayr�nt�lar� ��renmeden ebeveyn �ng�r�s�yle yan�tlamak yada �ocu�u y�nlendirmek.
Yorumlar
Yorum Gönder